Med planlagte pittstops hjælper Formel 1 strategerne kørerne til at bruge hjulene optimalt, og opnå de bedste tider. Et strategisk pittstop bruges også til at overhale langsomme modstandere, der blokerer køreren.

Formel 1 strategier ændres løbende. Teknisk ændringer, nye regler, baneforhold kræver et grundigt strategisk forarbejde.

Grundlæggende forhold for formel 1 strategier er brændstof mængde, og hjul slitage.

Flere pitstop fører til nye strategier

I 1994 ændrer man reglerne til igen at bruge refuelling stops.

De kortere strækninger som følger af de flere “… Danske ingeniørstuderende vinder pris for racerbil,”refuelling stops, gør, at bilen ikke behøver at bære på så meget brændstof. Strategerne udnytter dette til at lade den køre på de hurtigere softtyres.

Hjulenes grip på banen er bedre, og de kortere strækninger gør, at selv om de hurtigere bliver slidt vinder køreren tid.

Den tid pitstoppen tager”…Ny formel 1 Mercedes,” for at skifte hjul, vindes ind af de hurtigere kørsler. På nogle af banerne kan køreren vinde op til flere omgange med to eller tre pitstops af ca. 25-30 sekunder.

Overtaking in the pit lane,eller undercutting

Flere pittstops giver mulighed for at en hurtigere kører kan slippe udenom en langsommere modstander, der er svær at overhale.

Den bremsede kører tager et hurtigt pitstop, og kører ud på et tidspunkt, hvor banen er fri, og kører nogle hurtige omgange. De hurtigere tilbagelagte omgange gør, at køreren “undercutter “, kører fra den langsommere kører, når denne tager sit pitstop.

Strategien er mere dynamisk end tidligere fastlagte pitstops. I stedet arbejder man med pit stop vinduer, som køreren kan udnytte, og det antal kørte omgange, før denne udnytter vinduet.

Hvorfor ikke nøjes med et pittstop?

Det kan ikke betale sig at spare tid ved at nøjes med et pitstop, og køre med en slags dæk igennem hele løbet. Når dækkene bliver slidte, kører de langsommere. Det gælder derfor at skifter dækkene på et tidspunkt, hvor de ikke er så slidte, at det koster køreren tid, der ikke kan hentes ved et pittstop.

Ekstra pittstop ved regnvejr

Som vi flere gange har”…Vettel klager over uheld i regn,”oplevet ved formel 1 løb, kan de blive afbrudt af regnbyger. Her er det en nødvendigt at lave et pittstop for at skifte dæk, der klarer udfordringerne ved en våd bane.

Er der en kort byge, vælger teamet ofte intermediate dæk, som både kan køre i regnvejr og mere tørt vejr. Er vejret uforudsigeligt, og det ser ud til at det begynder at regne kraftigere senere, kan man kalkulere med flere pittstop, så man kan skifte til regnvejrsdæk.